Jenter 13 sikret seieren i jevn kamp mot Sarpsborg!

Foto: Egil Robbestad, Sør-Øst Bandyregion

Østensjø J13 møtte Sarpsborg i Skjeberghallen, og det ble en veldig spennende kamp.

Fem minutter ut i kampen startet våre jenter ballet med godt samarbeid. Astrid har ballen i egen sone, og ser etter pasningsmulighet. Den kommer når Emilie åpner banen ved å presse motstanderens senter, og Klara løper fra kanten inn i det åpne rommet som skapes. Astrid slår en sikker pasning oppover banen, og Klara kommer alene med keeper. Nydelig lagspillsmål!

Like etter dropp kjører Østensjø knallhardt på, med tre i angrep. Wilhelmine og Helene løper seg fri på hver sin kant, og de lyseblå er helt ute av balanse. Silje skyter fra midtbanen, og når keeper må gi retur er det to svarte og ingen blå der til å plukke ballen. Det blir 2-0 bare syv sekunder etter det første målet, og det ser stygt ut for hjemmelaget en stund. I siste del av av førsteperioden kom de derimot sterkere tilbake, og to mål på ett minutt satte stillingen likt. Østensjø ville allikevel ikke gi fra seg ledelsen, og tolv sekunder før pause presser vi inn et angrep. Keeper må gi retur på første skudd, og Marie setter inn 3-2 fra venstrekanten.

Andre periode var målløs lenge, helt til Sarpsborg satte stillingen til 3-3 etter ti minutter. Det så ut til at vi skulle starte sisteperiode likt, men den gang ei. Hedda tar balen i egen sone, og med en elegant 360-grader legger hun motstanderen bak seg og skaper et stort rom. Wilhelmine og Helene løper opp på kantene, og sørger for at vi angriper i overtall nok en gang. Når Hedda knaller til fra midtbanen kommer ballen i retur fra vantet, og Helene setter ballen fordi keeperhjelmen og opp i krysset. Klokka stoppes på 14:59!

I sisteperioden er begge lag heltent. Østensjø vinner droppen, og Elisa vender opp med ballen fra egen sone. Hun løper tvers gjennom det lyseblå forsvaret og knaller til fra venstre kant. Denne gangen er Sarpsborgs keeper for god og snapper ballen helt nede ved stanga. Nå er Sarpsborg klare for å slå tilbake, og hun kaster umiddelbart opp til en kontring som ender med utligning, bare nitten sekunder ut i perioden. Begge lagene jakter nå seieren med alt de har. Østensjø bruker mindre enn ett minutt før Marie spiller inn foran mål, og Silje tar oss opp til 5-4. Med tolv minutter igjen av kampen utligner Sarpsborg, nå står det 5-5, og alt er mulig. Det er hardt press nå, men backrekkene med Maria og Astrid, Isabela og Hedda sørger for at vi holder tett og beholder inititativet.

Ingen av lagene vil ta til takke med uavgjort i dag, og når klokka kommer inn på de siste fem minuttene tar Østensjø tilbake ledelsen. Det neste minuttet forsøker Sarpsborg å kvittere med å presse på høyre side, men blir stoppet av Isabela. Det ender i stedet med at vi kjemper til oss ballen foran mål og øker ledelsen. Nå er vi to mål foran, men det er som kjent en veldig farlig ledelse. Østfoldingene viser at de ikke er slått ennå, og på 12:22 reduserer de til 6-7. De står hardt på det siste halvannet minuttet, men Sina står støtt i målet. Støynivået fra publikum når et crescendo når hun redder tre skudd på fire sekunder! På 14:20 tar Maria ballen i egen sone og spiller inn til senter, og det ser ut som kampen skal punkteres. Denne gangen går skuddet vårt akkurat utenfor stanga, og spenningen lever fortsatt. Sarpsborgs keeper er nok en gang rask med å kaste til kontring, men denne gangen presser Maria ballfører tett, som skyter høyt over. Østensjø rekker et siste angrep, men kampen ender 7-6 til oss.

Seier 7-6 føles fortjent, vi er i føringen mye av kampen, men de gangene vi slipper oss litt nedpå blir vi straffet med kontringer fra Sarpsborg med en gang. Alle i laget gjør en kjempeinnsats, og jobber på med og uten ball.

Det var kjempestemning i laget etter en så hardt tilkjempet seier, og neste gang vi møter Sarpsborg, må vi regne med at de er sugne på revansj!