Populær jentesamling i Ekeberghallen -Jenter♥innebandy!

Treningsgruppe på Jenter♥Innebandy på Ekeberg 24.oktober 2021. Foto: Lars Friestad

J12- og J13-lagene til Sagene, Sveiva, Østensjø, Monolitten, Fagerstrand, Tunet og Nittedal Wolves er overbevist om at #JenterElskerInnebandy om rammene er rette. De fikk derfor med seg dame-elitelagene til Tunet, Sveiva og Monolitten til en felles inspirasjonssamling for alle innebandyjenter i aldersgruppen 12-13 år i Ekeberghallen. Det var jenter som spiller på store og robuste jentelag, jenter som spiller på sårbare jentelag og som sliter med å overleve, det var jenter som spiller på guttelag og det aller beste, det var jenter som aldri har spilt innebandy før. Til sammen var det over 100 jenter fra 14 klubber i Ekeberghallen.

Samlingen var delt i to hovedøkter, første økt hvor eliteseriespillerne fra Tunet, Sveiva og Monolitten ledet treningen på hver sin bane. En bane med fokus på teknikk og ballhåndtering, en med pasninger og en med skudd. I tillegg var det en egen gruppe med keepere. Etter pausen var det turnering hvor jentene var delt inn i lag på tvers av klubber og nivå. Lagene ble coachet av elitedamene. Utover å vinne kamper var det viktigste å “spille hverandre gode”. Resultatet ble mange jevne kamper til tross for at det var store individuelle forskjeller på ferdigheter.

Stor takk til eliteseriespillerne som stilte opp gratis og instruerte, motiverte og coachet jentene. Dette betyr ekstra mye for de jentene som ikke har elitelag eller kvinne/jenteforbilder i egen klubb. Uten elitejentene hadde det ikke vært det samme. Arrangørene er også overbevist om at dette øker interessen for eliteserien og landslaget blant de yngre jentene.

Målet med samlingen var å få flere jenter til å spille innebandy, bli kjent på tvers av klubber, at jentene skal utvikle seg som innebandyspillere og oppleve at det er mange andre jenter som også elsker innebandy, og ikke minst ha det gøy sammen og bli inspirert.

Ved slutten av samlingen var det et rungende JA fra alle jentene at det hadde vært gøy og et enda høyere JA at de ønsker flere slike samlinger, så arrangørene konkluderer med høy måloppnåelse.

Planen videre er at det blir en klasse for J12/13  under minirunden 18/19. desember. Det vil gjøre at lag som ikke har nok jenter til vanlig seriespill også kan stille lag. I tillegg så gir spill på liten flate mye ballkontakt, mange mål og lave skuldre. Det skal heller ikke utelukkes at det blir flere tilsvarende samlinger fremover.

Se også reportasje fra samlingen på TV2 her.